Onestein's Business Apps: Ook iets voor jou?

Apps als zakelijk informatief systeem
26 februari 2017

Apps als zakelijk informatief systeem

In relatief korte tijd is de app uitgegroeid tot hèt communicatieplatform bij uitstek. Gek is dat niet, want een app combineert de kracht van mobiliteit, internet en de functionaliteit van een smartphone of tablet. Apps spelen een grote rol in het dagelijks leven van massa’s consumenten. Toch is een zakelijk gebruik van het platform voor de meeste bedrijven nog onbekend terrein. Nu is de tijd om dat te veranderen.

Apps inzetten voor zakelijke processen  

Als je beseft dat vrijwel iedere medewerker, iedere klant, iedere relatie over een smartphone beschikt, zie je meteen de ongekende mogelijkheden van business apps om (nog) beter met hen te communiceren. Er zijn volop kansen: de planning en administratie versoepelen, klanten informeren over productgebruik, een productielijn volgens, storingen signaleren. Wie kritisch bekijkt hoe hij nu zakelijk communiceert, ziet ongetwijfeld al snel mogelijkheden om de mobiele capaciteit van stakeholders te gebruiken.

Apps; stap nu zakelijk in, veilig en eenvoudig

Veel bedrijven deinzen nog terug voor het gebruik van business apps. Heel reële vragen dringen zich op: Hoe zit het met de veiligheid en privacy van bedrijfsinformatie? Hoe compatible is zo’n app met de ict-systemen in de organisatie? En: Kost het niet een vermogen om een fraaie, handige app op maat te ontwikkelen? Daartegenover staat evenwel de constatering dat wie nú instapt zijn concurrentie de loef afsteekt.Om te beginnen met de veiligheid: Professionele ontwikkelaars van business apps gebruiken de modernste encryptie en slimme beveiligingstechnieken (zoals VPN) om gevoelige bedrijfsdata adequaat te beschermen. Die zijn net zo veilig als op de eigen server. Ook als een smartphone kwijtraakt, of als gebruikte (wifi)netwerken niet goed zijn beveligd, dan is de informatie die via de app is verstuurd dat wèl. Zo zijn bijvoorbeeld banken in staat om met een app betalingsverkeer te regelen.Een goede app is er een die snel en secuur een taak vervult. Ook als dat even snel tussendoor moet, op een plek waar je je moeilijk kunt focussen. Dat stelt hoge eisen aan de gebruiksvriendelijkheid van een app. Daarom hoort elk ontwikkelingstraject te beginnen met een gedegen analyse van de wensen en behoeften. Bedrijfsprocessen moeten in kaart worden gebracht om de meest effectieve workflow en de simpelste interface te vinden.


Onestein Business Apps

Sommige ontwikkelaars hebben al standaard-apps ontwikkeld waarmee veel bedrijven direct aan de slag kunnen. Onestein heeft bijvoorbeeld apps gemaakt voor tijdregistratie, declareren en accorderen. Dat scheelt natuurlijk enorm in de kosten. In overleg zijn ook de meest uiteenlopende maatwerk-apps te ontwikkelen, die deels kunnen worden gebaseerd op bestaande programmatuur. Elke organisatie zou eens moeten nadenken of apps de communicatie kunnen verbeteren, al dan niet in overleg met een ICT-leverancier.